Doe jij het afval al scheiden op kantoor?

Het is natuurlijk het discussie punt waar menig mensen mee bezig zijn. En eigenlijk is dat best logisch. Want we moeten goed letten op onze natuur en daarom ook afval scheiden. En je hoeft nu natuurlijk niet als pietje precies het afval te gaan scheiden, maar een beetje kan al wonderen doen. Maar hoe kan je dit makkelijk doen wanneer er een x aantal personen werken op kantoor?

Verschillende bakken voor het afval.

Het is natuurlijk al een begin wanneer je verschillende afvalbakken hebt voor het verschillende afval. Denk bijvoorbeeld aan een bak voor het plastic, papier, etensresten en dan gewoon de afvalbak. Wanneer je al vier verschillende bakken hebt, dan ben je al super goed aan het scheiden eigenlijk. En dat is super goed. Het is te begrijpen dat niet iedereen zich er aan houdt, en niet iedereen voor elk prulletje naar de juiste bak loopt. Want zo hebben veel mensen ook een eigen prullenbak staan bij het bureau staan. Hier worden dan al snel kleine prullen in gegooid. En dat is niet erg, je kan ook niet iedereen verplichten om super goed te gaan scheiden, maar wanneer er na de lunch al gekeken wordt naar het scheiden van het afval. Dan wordt het begin gemaakt, en dat is het belangrijkste. Want een goed begin is het halve werk.

Houdt het papier gescheiden.

Wat wel belangrijk is, maar ook voor de veiligheid, is om het papier gescheiden te houden. En deze bak regelmatig te legen. Het is namelijk belangrijk voor de brandveiligheid van het pand. Dus niet alleen voor het scheiden van het afval maar ook echt voor de veiligheid van iedereen. Dus houdt daarom al het papier goed gescheiden in de papierbak en laat hem eind van de dag altijd legen. Zo ligt er geen droog papier binnen.

Moedig het vooral ook aan.

Het scheiden van afval, kan soms als vermoeiend overkomen. Want het is inderdaad niet het leukste klusje. Maar uiteindelijk hebben we er allemaal iets aan. Dus het is goed om te doen. Probeer het daarom ook aan te moedigen bij het personeel. Het scheelt namelijk ook een veel ruimen en vuilniszakken weg gooien. En wanneer medewerkers worden gemotiveerd, dan wordt het aanstekelijk. Zo neemt iedereen het ook van elkaar aan wanneer er wat over gezegd wordt. Samen moet je het namelijk doen. Met kleine stapjes gaan we vooruit. Dus begin eerst om de afvalbakken aan te schaffen en het motiveren komt daarna wel.